Събота, 29 Февруари 2020

Неделя, 09 Февруари 2020 14:17

Калоян Паргов: За 10 години в София не е решен нито един проблем изцяло

Ориентацията на бюджета не трябва да бъде към парите, а към хората, коментира лидерът на БСП-София в интервю за радио „Фокус”

– Нямам търпение да ми кажете ще има ли достатъчно пари за софиянци тази година? Приехте окончателно бюджета на София, обаче с много гласове против този път? 

– След тези избори има съвсем нова конюнктура в общинския съвет. 

– Така е. 

– Бюджетът мина с 1-2 гласа над нужния минимум, изискуемия минимум. 

– Защо толкова широко неодобрение на идеите на ГЕРБ? 

– Мисля, че след 10 години управление освен едно реализирано метро на трети метродиаметър на този етап все още с тези рекордни бюджети така наречени над 1 млрд. нямаме нито един решен проблем изцяло, а се оказахме след 6 години стратегия за справяне с мръсния въздух, 2017 г. осъмнахме с 5 пъти над нормата. И сега всичко е подчинено на една хоризонтална политика как да се справим с мръсния въздух. Очевидно, че за това, което си говорихме миналата година в края, че повишавайки едни данъци едва ли това ще накара хората да слязат от автомобилите се случва, виждаме, че трафикът е все същия, не е намалял по улиците. Но така или иначе този бюджет 2020 можем да го наречем следизборен, не рекорден бюджет след като миналата година беше предизборен рекорден. И тази година за първа година от 10 години насам бюджетът на София намалява. Основно намалява в капиталовите разходи и инвестиции. Разбира се, една част от тях се дължи на намаления приток на европейски фондове, а другата част на това, че общината ще инвестира по-малко тази година. Макар и приоритета за поредна година да бъде влизаме в кварталите, нали така беше, госпожа Фандъкова влиза в кварталите.

– И борбата с мръсния въздух, и парите за кварталите са над 80% в бюджета, от разчетите на бюджета за тази година, поне така прочетох аз. 

– Поне така се твърди. 

– Така се твърди. 

– Въпросът е да видим дали на вашата уличка ще се случи нещо през тази година. Сега разбира се, ако разделим 1 млрд. и 700 млн., с близо 50 млн. по-малко от миналогодишния планове бюджет, ще видим че на база население се пада малко над 1000 лв. на човек. 

– Добре де, обаче ако не се повишават данъците както вие искате от БСП, как тогава да има повече приходи в бюджета, така че да може да има и повече разходи съответно и повече пари за кварталите, за борбата с мръсния въздух, за транспорта? 

– Много ясно казахме в предизборната кампания, че данъци няма да повишаваме, защото има достатъчно резерви, както и подход на приоритизиране и разпределяне на парите. Защото вижте, бюджетът не е просто една счетоводна сметка. Тъй като подхода бюджетно-чиновническия, бюрократично-чиновническия, който се прилага като начин на бюджетиране на столична община очевидно, че не стига на хората и не решава проблеми. Затова и ние считаме, че в приходната част има доста подценени пера, които им предложихме да ги завишим с около 53 млн. и съответно отново да акцентираме в приоритети, които са близки до управляващите. Влизането в кварталите какво значи? Ще припомня. Имаме няколко хиляди километра квартална инфраструктура, мрежа. В това число и големите булеварди, които са около 400-500 км, грубо говоря, приблизително, както казва премиера about. Останалите над 2 хил. км са квартална инфраструктура или квартална инфраструктура, на която ние живеем. Това означава, че в следващите 4 години общината планово може да инвестира примерно казвам 50 млн., което ще стигне за близо 400-500 км такава инфраструктура. Това са тротоари, бордюри. Между другото темата тази година, която хората поставят най-отчетливо е направете ми тротоара. Тротоар, който е правен по времето на социализма и си стои така вече над 30 години. Говорим и за междублоковите пространства, говорим и за зелени пространства. Озеленяването какво значи? Да засадим за 20 млн. лалета пак или теменужки? 

– В много квартали все още това е проблем, но съгласете се, че той идва и от там, че има много строителство… 

Winbet - победата е на върха на пръстите! (18+)

– В много квартали? 2/3 от София. 

– Как ги изчислихте, че са 2/3 ? 

– Вижте каква е централната част, вижте основната част от София, хайде да се разходим с вас в „Овча купел“, „Надежда“, „Обеля“, „Хаджи Димитър“. Да видим едни картини като стъпим от големите булеварди, които са сравнително поддържани единствено и само. Да стъпим навътре между блоковете, по малките улички, да видим тази картини. Дали това ни прилича на някакъв виенски квартал, защото се съизмерваме с Виена. 

– Как по-добре предлага БСП да бъдат разпределени парите, за да има достатъчно за всички тези квартали? Защото вие казвате 10 години нищо не е направено. 

– За 10 години не е решен нито един проблем, не казвам нищо не е направено. Не е решен нито един проблем. 

– Добре. А до къде тогава е направено и върви ли се в посока решение на тези проблеми? 

– За едни райони и за едни неща общината е майка, за други е мащеха. Това е проблемът като отношение.

– За някои райони има, за други не?

– На някои райони, които са особено по-централните видимо се инвестира и това се вижда от всички. Знаете ли защо?

– Защо? 

– Това е малко дребен тарикатлък. Защото София е планирана на лъчов принцип. За съжаление по-големите градове вече се развиват като рингове, в които всеки човек не е нужно да слизаш до центъра, до централните части, за да си свършиш определена работа. И когато инвестираш точно в тези централни части, които са масово посещавани, вие виждате какво става през седмицата не само в идеалния, но в широкия център, тогава вече видимо виждаш една по-различна картина от там, където живееш. И си казваш ей тези нещо правят, сигурно скоро ще стигнат и до мен. Ама 10 години… колко години? Колко човешки живота? С темпа на справяне на този проблем вътрешноквартална инфраструктура. Да не говорим и за други въпроси. 

– Какви са другите въпроси? Защото стана един диалог в общината, може би дори и до конфликт се стигна, свързан с това от коя партия са… 

– Давам ви пример. Недостигът на места в детски градини. 2007 г. осъмнахме с над 10-12 хил. недостиг деца като създадохме една информационна система, която се срина и госпожа Фандъкова като заместник-кмет тогава щеше да си подаде оставката, помните сагата. От тогава започнахме да борим ударно и това да бъде приоритет в бюджета. Имаме 198 детски градини в София и ясли. Те всички вече са на делегирани бюджети. Всяка година разширяваме, строим, разширяваме, строим и пак има недостиг. Хубаво, свалихме възрастта задължително обучение на 5-годишни. Накарахме столичните училища да подготвят част от своите помещения, за да приемат 5-годишните, тъй като те имат по-различни нужди, по-крехки са от по-големите си съученици и имат нужда от специални пространства, по специален начин да бъдат приети в едно училище. Хубаво, намалихме недостига в трета група, втора група. Остана в първа и сега се оказа, че имаме някакъв бум на недостиг в яслите от няколко години. Като говорим за справяне с проблема не можем ли да планираме… една детска градина знаете ли колко струва? 

– Колко струва? 

– Около 2 - 2,5 млн. Между 10 и 15 хил. лв. на дете излиза цената за изграждане на детска градина. 

– Ние чуваме, че има строителство на детски градини. 

– Това означава, че ако имаме до 100-120 деца това са 5-6 групи, 20 деца в група, това може горе-долу между 1,5 – 2 млн. до 2,5 млн. в зависимост от това какво се предвижда в тази градина. Можем ли да предвидим в бюджета за 4 години 10 чисто нови детски градини? Можем. Ама общината нямала терени. Ами ето, кметът на „Изгрев“, който е от БСП предлага да поискаме от държавата терените около гара „Пионер“, на където на част от тези терени да изградим една чисто нова детска градина за 5-6 групи. Това нещо трябва да се случи в кварталите, където виждаме, че приоритетно имаме недостиг на места и има най-голямо струпване на чакащи. 

– Всички тези предложения, които са паралелни с предложенията на управляващите, смятате ли, че ви чуват? Дадохте ли им ги при обсъждането на бюджета?

– Разбира се, на комисии.

– Ако имаше повече съветници от страна на БСП, отколкото от страна на ГЕРБ, щеше ли бюджетът да изглежда по различен начин? Мислите ли, че щяхте да имате свободата за това?

– Да. Първо, въвеждаме програмно бюджетиране. Всяка област трябва да си има програма. В момента имаме в здравеопазването що-годе някакво програмно бюджетиране. В нито една друга област нямаме. Имаме планове, стратегии, надграждаме ги, правим нови планове, съобразяваме се с изисквания на ЕС. Но те не биват остойностени. Бюджетът трябва да е съобразен с два основни документа за държавата. Първият е конвергираната програма на правителството. Вторият – общинският план за развитие, която всяка община трябва да има и който в момента подлежи на нова списване, тъй като ни предстои влизане в нов програмен период. Ориентацията на бюджета не трябва да бъде към парите, а към хората. Политики за хората, защото не можеш да кажеш, толкова пари имаме или, както вие казвате, ами, то трябва да вдигнем данъците. Ние можем много да вдигаме данъците и пак да не постигнем нищо. 10 години ГЕРБ не вдигаха данъците и това им беше мантра. В един момент вдигнаха данъците, за да си покрият бюджетния дефицит. Ако сега ме слуша някой от ГЕРБ, ще каже, че това е абсолютна лъжа и спекулация. Това са мантрите от тяхна страна – всичко, което не им изнася, е спекулация. С претенцията, че ще направим въздуха, вдигнахме два данъка, които не зависят от администрацията. Защо не вдигнахме други данъци, Такса „Смет“, например? Защото Такса „Смет“ не можем да я похарчим. Последните пет-шест години от непохарчена Такса „Смет“ ни остава между 102 и 140 милиона. Това е Такса „Смет“, която се харчи за екология.

– Мислите ли, че вие щяхте по-добре да се справите с мръсния въздух, който е проблем не само в София?

– Мръсният въздух е общ проблем. Има проблеми, които изискват комплексни мерки и много повече усилия, отколкото на една община. Това е проблем за цялата страна. Погледнете Благоевград. Там, където имаме засилена урбанизация и струпване на населението, този проблем се появява. Да, щяхме да се справим по-добре. И ще ви кажа защо. Щяхме да приоритизираме по по-различен начин и щяхме да го покажем с индикатори за постигнат резултат.

– Г-н Паргов, защо смятате, че има различно отношение към районните кметове, които са и които не са от ГЕРБ?

– Аз не смятам така на този етап.

– Да, но доста от вашите колеги го казаха в Общинския съвет. Тоест вие не се присъединявате към това мнение?

– Кои колеги?

– Включително и хора от вашата партия, включително и Борис Бонев заговори за това.

– Ние обсъдихме с кметовете на „Младост“ и „Изгрев“ техните искания в бюджета. Преценихме, че така или иначе част от тях, а не всички неща могат да се случат. Аз ви казах за кмета на „Изгрев“, че иска да направи една детска градина. Това може да го направи човекът и иска да започне с това, както и някои други неща. Парите за квартална инфраструктура не са толкова, колкото им се иска на кметовете. Да, в „Младост“ трябват повече пари, защото той е вторият по големина район след „Люлин“. Говорим и като население, и като площ. Така е, защото с 400 000 лева, пак се връщаме към сметката, понеже влизаме и инвестираме в кварталите. С 400 000 лева знаете ли какво може да направи един кмет? Близо километър една улица.

– За „Младост“, обаче, понеже искате да ви цитирам с точност, г-жа Фандъкова каза, че там са насочени доста пари. Цифра от рода на 10 милиона лева, насочени към квартала, които обаче не стигат до хората заради районния кмет.

– Да си представим, че вие сте г-жа Фандъкова, а аз съм кмета на „Младост“. Или да си го представим на битово равнище. Ако аз искам да ми сервирате леща, а вие ми кажете, че ще ям боб, това правилно ли е? Ето за това става дума, защото един кмет говори пряко с населението и казва какво искат хората от него, например квартална инфраструктура. От другата страна се казва, да, де, ама ние ще ти дадем пари, защото правителството строи са 100 и няколко милиона отсечката 5 километра, ето, това пак е инвестиция в „Младост“.

– А ако този кмет бави процедурите, както твърди г-жа Фандъкова?

– Едва ли кмет, който е много добър архитект, може да си позволи да бави процедурите. Г-жа Фандъкова винаги намира удобни извинения. Въпросът е да погледне собствената си къщичка, защото този мандат няма да й бъде толкова лесен и същият като през последните 10 години, на комфорт, който тя имаше. Хората очакват от нея, а пък и доверието, както видяхме на тези избори, не е толкова високо, колкото им се иска на колегите. Тоест трябва да се промени, както и тя казваше.

– Разпределението в Столична община вече е различно.

– Така е. то е отражения на настроенията на хората.

– Как върви подготовката за вашите вътрешни избори през пролетта за нов лидер на БСП? Вие ще се кандидатирате ли?

– Тази седмица е последна за номинациите, които заседават основните партийни организации. От 15 февруари до 15 март започват конференциите на общинските и районните партийни организации, които ще бъдат близо 300 на брой. Основен мой ангажимент ще бъде в София. Така че ще се опитам да мина през повечето конференции, за да мога още един път, освен най-низовото ниво, да чуя мнението на хората по отношения на това каква трябва да бъде БСП, какво трябва да излъчва и какво трябва да прави в следващата една година до подготовката й за парламентарните избори. Ако ме питате какво е моето виждане, БСП пред себе си има три важни препятствия. Ако ги нарека разпределя на първи, втори и трети тур, тази година е първият тур и той е битката със себе си. Защото най-голямата битка на всеки човек, това е да пребориш себе си – комплекси, страхове. На организациите нищо човешко не им е чуждо, защото те се състоят също от хора със същите комплекси, страхове, опасения. И това е най-важната битка. Ако успеем да победим себе си в тази битка, то следващите две: парламентарните – втори тур и президентските – трети тур, ще ни бъдат доста по-лесни. По отношение на моите намерения и планове, ще ги обявя след месец може би някъде, така планирам, тъй като на този етап искам да видя мнението на хората по отношение на моето място в партията. На този етап, разбира се, моето място е в София.

– Започнахте ли да сондирате вече мненията на хората?

– Чакам да видя резултатите от номинациите, но със сигурност това, което искам да направя в тази кампания, е да участвам в една дискусия, дебат, който се надявам, че ще започне може би през следващите десетина дни по отношение на това какво трябва да прави БСП, как да го прави, с кого и какво трябва най-вече да излъчваме като послание. За мен трябва да излъчваме стабилност, перспектива, доверие, а не да плашим хората.

– Виждате ли отново Коренилия Нинова като лидер на БСП?

– Виждам много хора. Всичко това ще решат хората. Имаме за пръв път пряк избор. Много рисков начинание. Аз бях против това, предвид всички рискове. Но има решение, което трябва да се изпълни. И сега трябва да организираме това рисково начинание по начин, по който БСП да излезе по-консолидирана и обединена по пътя към следващото голямо изпитание.

– Вие бихте ли поели отговорността да бъдете начело на партията, ако ви гласуват доверие?

– Аз никога не съм бягал от отговорност. За мен е много важно мнението на хората. 

– Ако мнението на хората се насочи към това доверието да се носи от вас оттук-нататък, а не към Корнелия Нинова?

– Нека видим първия кръг от номинации. И може би пак ще ви гостувам и ще ви кажа.

– Добре. След около месец очакваме резултата. 

– Може и да е по-скоро.

източник: ИА "Фокус"

Свързани статии (по етикет)

  • Неделя, 09 Февруари 2020 14:17
    Корнелия Нинова: Борисов не може да направи нито една модерна реформа като хората

    Борисов не може да направи нито една модерна реформа като хората. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова в представяне на мотивите за изслушването на министър-председателя за тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“.

  • Неделя, 09 Февруари 2020 14:17
    БСП иска оставките на Борисов и Горанов заради манипулация с данните на НСИ

    "Вчера Националният статистически институт публикува прессъобщение, което излезе в медиите със заглавието: "НСИ призна неверни данни за БВП". Това заглавие е неточно, тъй като те се подават от Агенция "Митници" и респективно от българското правителство. Свидетели сме на ситуация, в която НСИ признава за неверни данни от правителството“.

    Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Румен Гечев от трибуната на Народното събрание По думите му в целия свят се работи с предварителни данни и оценки, но сега изведнъж НСИ въвежда нова световна мода в статистиката – никакви предварителни прогнозни данни и оценки.

    „Разликата между 3,5 % и 0,8 % е абсолютна статистическа трагедия. Това, уважаеми колеги, не е статистика, това е национална лотария. Това е търкане на талончета или колело на късмета“, коментира още проф. Гечев. Депутатът от левицата подчерта, че в прав текст се казва, че графиците от НСИ и Агенция „Митници“ се разминават и логическата загадка е как така са били разсинхронизирани данните.

  • Неделя, 09 Февруари 2020 14:17
    Нинова: Подкрепяме разумните мерки срещу коронавируса, но те не трябва да са за сметка на хората

    Подкрепяме разумните мерки срещу коронавируса, но те не трябва да са за сметка на хората и отпуските им. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова пред журналисти в Народното събрание, предаде "Фокус".

Оставете коментар