Вторник, 20 Ноември 2018
Събота, 01 Октомври 2016 22:24

Каква диета трябва да пазим според ЕГН-то

Всеки хранителен режим трябва да бъде съобразен и с възрастта

Според редица специалист в света съществуват над 30 000 диети. Това разнообразие обаче не гарантира винаги успех в борбата с излишните килограми.

Хранителният режим трябва да е съобразен обаче и с възрастта, тъй като не всяка диета е подходяща за всяко ЕГН.

Вижте какъв тип диета трябва да спазват различните възрастови граници:

Веселите 20

Всекидневието: дневната ви норма е 2000 калории. Силният метаболизъм ви позволява бързо да сваляте килограми, но не трябва да се забравя, че напълняването също е доста бърз процес. Хормоналният фон все още не се е формирал окончателно, също както и скелетът, а това означава, че се нуждаете от хранителни вещества, витамини и минерали. Затова за 20-годишните монодиетите (изключването от менюто на цяла група продукти) не са подходящи.

Възможните сривове: чест проблем през този период е недостигът на желязо. Затова менюто трябва да включва черен дроб, бъбреци, яйчен жълтък, стриди, ядки, аспержи. За повечето жени раждането предстои – затова в организма трябва да има достатъчно фолиева киселина.

Тактиката: задължително употребявайте дневно по 100 г варено месо, което се съчетава отлично с другите източници на желязо. Избирайте сложните мазнини, съдържащи полиненаситени мастни киселини (например омега-3), които се съдържат най-вече в морската риба и лененото семе.

"Тайното оръжие": ябълките. Разтоварващият ден на ябълки може да направи чудеса: без усилия ще отслабнете с 2 килограма.

30+

Всекидневието: храните се както преди, но забелязвате как килограмите започват много лесно да ви се “лепят”. Това е признак за естественото намаляване на скоростта на метаболизма.

Възможните сривове: Витамин С, D, Е и цинкът са все по-важни за здравето. Затова - употребявайте повече цитрусови плодове. Витамин D ще намерите в мазната риба и млечните продукти, а витамин Е – в зехтина, бадемовото и лененото растително масло. Цинкът, който е необходим за нормалната работа на имунната система, се съдържа в най-големи количества в морските продукти, млякото, свинското и говеждото месо.

Тактиката: Ограничете мазнините, твърдите сирена, маслото, маргарина и готовите месни изделия. Не трябва да приемате повече от 50 г мазнини дневно. Идеално решение е средиземноморската диета - зеленчуци, риба, морски продукти, зърнени изделия, а за десерт – само плодове).

"Тайното оръжие": ограничавайте се особено вечер. Въведете си пълна забрана на храненето след 19 часа.

И на 45 сме си добре

Всекидневието: диетата трябва да бъде насочена към поддържане на здравето и профилактика на заболяванията. Гладуването е противопоказно, тъй като най-често води до недостиг на калций и други микроелементи.

Възможните сривове: Обогатявайте менюто си с калций. Освен че е необходим за костите и нормалната работа на сърцето, той способства да отслабването, тъй като допринася за изгарянето на мазнините и не позволява съкращаването на мускулната маса. За предпочитане са натуралните млечни продукти. Включвайте в храната си повече ликопен – силен антиоксидант, който се съдържа най-вече в доматите. Недостигът на магнезий (проявява се под формата на мигрена, апатия, безсъние) опитайте да компенсирате с помощта на бадемите – 50-70 г дневно.

Тактиката: Храната, състояща се от растителни и млечни продукти, е призната за идеална за зрялата възраст. Овесените ядки трябва да присъстват на всяка трапеза.

"Тайното оръжие": Можете да си правите разтоварващи дни – например с папая (2 кг дневно). Този плод способства за активното изгаряне на мазнините и за обогатяването на стомашно-чревния тракт с ферменти.

Във възрастта на мъдростта

С възрастта метаболизмът се забавя все повече. След 60-годишна възраст женският организъм се нуждае от 1500 калории дневно, а мускулната маса е 15% от общото тегло.

Основният принцип в храненето на тази възраст е: възможно най-малко мазнини (не повече от 40 г дневно), употреба на обезмаслени сирена и извара, растителни белтъчини (леща и фасул) вместо месо, задушени зеленчуци без мазнина (но не и сурови - за да не се натовари стомашно-чревния тракт. Овесените ядки и сушените плодови трябва да са неизменна съставна част от дневното меню.

Друг проблем в тази възраст са течностите. От една страна, наднормената употреба на сол може да провокира нейното задържане в организма, а това води до отоци и хипертония. Но от друга е доказано, че възрастните хора са с пониженото съдържание на течности в организма (водата е не повече от 50%, в сравнение с 65-70 % на средна възраст).

Някои съветват дневно да се изпиват не по-малко от 2 л течности, но повечето специалисти са на мнение, че човек трябва да се вслушва в индивидуалните нужди на своя организъм, за да не провокира обратна реакция и да не си навреди.

Източник: zdrave.bg

Свързани статии (по етикет)

  • Събота, 01 Октомври 2016 22:24
    Забраняват искането на ЕГН и снимането на лични карти

    Поправките са публикувани за обществено обсъждане и повечето от тях се правят, за да отговори българският закон на изискванията на новия европейски регламент за личните данни GDPR, който влиза в сила от 25 май.

    Чиновници и фирми вече няма да имат право да искат от гражданите да си казват ЕГН-то, за да ползват услугите им. Родителите ще трябва да попълват данни в интернет на децата си до 14-годишна възраст.

    Изключението е, ако специален закон предвижда предоставяне на ЕГН - примерно при издаване на фактура. Това е предвидено в промяна на Закона за защита на личните данни. Тя е предложена от Комисията за защита на личните данни, а вносител на текстовете ще е премиерът Бойко Борисов, съобщи "24 часа".

    Поправките са публикувани за обществено обсъждане и повечето от тях се правят, за да отговори българският закон на изискванията на новия европейски регламент за личните данни GDPR, който влиза в сила от 25 май.

    Българският закон само уточнява европейския регламент и вероятно ще влезе в сила доста след него. Но изискванията на регламента ще важат автоматично от 25 май, обясниха юристи. Работодателите вече няма да имат право да снимат лични карти, шофьорски книжки и всякакви други лични документи.

    Изключение отново може да се прави, ако в закон е записано друго. Ограничението за снимане на лични документи ще важи и за всички останали фирми и администрации. Работодателите освен това не могат да пазят по-дълго от 3 месеца документите на кандидатствали за работа при тях, пише 24 часа.

    Интернет компаниите няма да имат право да ползват личните данни на деца, предвижда още законопроектът. Единственият начин да се ползват данните на човек до 14-годишна възраст е те да са предоставени от негов родител. Българският закон уточнява и някои от моментите в европейския регламент, които най-силно тревожеха бизнеса.

    Така например глобите според нашето законодателство няма да са само максималните - от 20 млн. евро, или 4% от оборота на компанията. Вместо това Комисията за защита на личните данни ще определя размера на санкцията - от 10 хил. лв. до левовата равностойност на 20 млн. евро. Второто облекчение за бизнеса ще е, че специален служител за защита на данните ще трябва да назначат само компаниите, които обработват лични данни на над 10 000 души В еврорегламента това задължение е за всички с над над 250 служители.

    В нашия закон се премахва определението за лични данни, вместо това ще се ползват дефинициите от регламента. Те включват и имейл адрес, IP адрес и пр. Членовете на комисията ще получават и по-високи заплати. Досега възнагражденията им зависеха от средната заплата в публичния сектор. Вече председателят ще взема 90% от заплатата на шефа на НС, а членовете ѝ - 80 на сто от неговата заплата.

Оставете коментар